
-
Research Fellow
Biographical Note
Stefan Goncharov holds a PhD in "Theory and History of Literature" from Sofia University "St. Kliment Ohridski". His dissertation focuses on the history, theory, and practice of audio-visual essayism. He earned a Bachelor's degree in Scandinavian Studies and a Master's degree in The Contemporary and the Arts at the same university. His research interests include media theory, psychoanalysis, speculative fiction, and cinema. He is also active as a film critic, regularly contributing articles to the online platform of Bulgarian Film Society.
Избрани публикации
Научни статии:
„Афантазията, означаващото и (де)монтирането на въображаемото“ – В: Фигури на несъзнаваното: Сборник с текстове от академичния семинар „Литература и психоанализа“ (2016-2025). София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“ (2025): 190 – 209.
„Линкълн в бардо: Диалогът между разногласието и (раз)единението“ – В: Литературна мисъл, бр. 1 (2025): 119-139.
„Употребата на технически образи в книгите на Ани Ерно“ – В: Литературата, № 31 (2023): 203-222.
„Войната и (не)въобразимото: между властта и реалността на техническите образи“ – В: Социологически проблеми, №55, бр. 1 (2023): 36-53.
„Отвъд примката на рефлексията: Блогова теория и хиперверие“ – В: Философия № 32, бр. 1 (2023): 70-80.
„Скоростта на уединението“ – В: Филологически форум, № 7, брой 1 (2021): 150-157. https://philol-forum.uni-sofia.bg/wp-content/uploads/2021/03/18.essay_Goncharov-final-8-150-157.pdf
„Елизабет Стреб и увреденото тяло“ – В: NotaBene, № 50 (2020): https://www.notabene-bg.org/read.php?id=1039
Преводи:
Фишър, Марк. „Не на място и извън времето: Лъвкрафт и странното“ – В: Литературен вестник, бр. 2 (2024): 10-11
Фишър, Марк. Странното и зловещото: „Подхождайки към зловещото“; „Извънземни следи: Стенли Кубрик, Андрей Тарковски, Кристофър Нолан“ – В: Пирон, бр. 24 (2023): https://piron.culturecenter-su.org/24-mark-fisher/
Проекти:
All is not well 3.0, международен проект, осъществен в сътрудничество със Софийския университет „Св. Климент Охридски“, Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“ и Кардифския университет.
Участие в научни форуми:
„Автотекстуалност и цитат“. Секционен доклад: “Срезът в творчеството на Балард” (2025).
„Очевидното“. Секционен доклад: „Сънищата и невидимата логика на очевидния образ“ (2023).
„Паралитературни жанрове и литературност“. Секционен доклад: „По следите на Зебалд: Образи в лабиринта на думите и историята“ (2023).
In The Palace ISFF Short Film Digest – Themes, Trends, Perceptions An International Interdisciplinary Conference No.2. Conference presentation: “Towards a theory of the short film” (2022).
„Хибридът: Форми в криза/Криза на формите“. Секционен доклад: „Отговорната творба: между фикционалното и документалното“ (2022).
Рецензии:
„Кан: Сират“, Българско кино общество (2025):
https://filmsociety.bg/festivali/kan-2025-sirat
„Безветрие“, Българско кино общество (2024): https://filmsociety.bg/filmi/balgarski-filmi/bezvetrie
„Киномания: Светло бъдеще“, Българско кино общество (2023): https://filmsociety.bg/festivali/kinomaniya-2023-svetlo-badeshte
„Кан: Триъгълник на тъгата“, Българско кино общество (2022): https://filmsociety.bg/festivali/kan-2022-triagalnik-na-tagata
“The Darkness of the Human Soul: Between the Existential and the Social in Yannis Economides’s Films'' – In: Photogènie, № 11 (2021): https://photogenie.be/the-darkness-of-the-human-soul-between-the-existential-and-the-social-in-yannis-economidess-films/
„Берлинале: Дни“, Българско кино общество (2020): https://filmsociety.bg/festivali/berlinale-2020-dni
„София филм фест: Щастливия Лазар“, Българско кино общество (2019): https://filmsociety.bg/festivali/sofiya-film-fest-2019-shtastliviya-lazar
„Ван Гог: Пред портите на вечността“, Българско кино общество (2018): https://filmsociety.bg/festivali/kinomaniya-2018-van-gog-pred-portite-na-vechnostta
Художествена литература:
„Костите на вятъра“. Бургас: Знаци, 2023.
„Смъртта не се чака“. София: Ars & Scribens, 2019.
„Геон“. Благоевград: АРС-Благоевград, 2015.