ВИТОЛД ГОМБРОВИЧ БЕЗ ГРАНИЦИ лекции, пърформанс, разговор

ВИТОЛД ГОМБРОВИЧ БЕЗ ГРАНИЦИ  лекции, пърформанс, разговор

ВИТОЛД ГОМБРОВИЧ БЕЗ ГРАНИЦИ

(лекции, пърформанс, разговор)

Витолд Гомбрович (1904–1969): световен писател и драматург от ХХ век от полски произход, живял близо 24 години в Аржентина (1939–1963). Провокативните му произведения имат голямо влияние върху европейската и световната литература и театър. Въпреки че той самият не обича да ходи на театър, пиесите му са интерпретирани многократно от знаменити режисьори като Йежи Яроцки, Хорхе Лавели и др. У нас трикратно е поставяна (реж. Елена Цикова, 1991; Боян Славов, 2002; Венцислав Асенов, 2006) най-изпълняваната полска пиеса за всички времена „Ивона, принцесата на Бургунда“. Заедно с другите му две пиеси тя е издадена в превод на Димитрина Лау-Буковска („Абагар“, Велико Търново, 1997). Първият му роман „Фердидурке“ (1937/8) е също в неин превод („Народна култура“, 1988; „НИКЕ“, 2024).

  • Публични лекции на английски (без превод) на проф. Алън Кухарски (Суортмор колидж, САЩ):

Witold Gombrowicz’s Theatrophobia: The Playwright and His Double (Театрофобията на Витолд Гомбрович: драматургът и неговият двойник)

Incubation and Improvisation: Devised Ensemble Physical Theater in the United States and Poland (Инкубация и импровизация: колективният дивайзинг физически театър в САЩ и Полша)

  • театрално-музикален пърформанс I saw a similar desire in the tumult (The vice versa of the form) на Хавиер Питорино и разговор между проф. А. Кухарски и Х. Питорино

София: Международен фестивал за алтернативен театър „Алтер Его“, СУ „Св. Кл. Охридски“, Театър-лаборатория „Алма Алтер“

14 октомври 2025 (вторник), 15–16:15 ч. проф. Алън Кухарски (Суортмор колидж, САЩ): Witold Gombrowicz’s Theatrophobia: The Playwright and His Double (Театрофобията на Витолд Гомбрович: драматургът и неговият двойник; 40-минутна лекция с 30-минутна дискусия на английски без превод). Запазете своето място тук.

20:30–22 ч. театрално-музикален пърформанс I saw a similar desire in the tumult (The vice versa of the form) на Хавиер Питорино и разговор между проф. А. Кухарски и Х. Питорино

Запазете своето място тук.

15 октомври 2025 (сряда), 16–17 ч. – възможност за неформална среща с проф. Алън Кухарски и Хавиер Питорино (При интерес и възможност за участие, моля попълнете този формуляр до 10 октомври.)

17 октомври 2025 (петък), 15–16:16 ч. проф. Алън Кухарски (Суортмор колидж, САЩ): Incubation and Improvisation: Devised Ensemble Physical Theater in the United States and Poland (Инкубация и импровизация: колективният дивайзинг физически театър в САЩ и Полша; 40-минутна лекция с 30-минутна дискусия на английски без превод; от програмата на „Литературни срещи“ на Катедра по американистика и англицистика, ФКНФ, СУ). Запазете своето място тук.

 

Велико Търново: 13 октомври 2025 (пон.), 10:30–13:30 ч., Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“, Корпус 2, зала 301 (Славистична библиотека).

Пловдив: 16 октомври 2025 (четв.), 11:30–14:30 ч., Пловдив, Пловдивски университет „П. Хилендарски“, Ректорат – Учебен театър.

 Проф. д-р Алън Кухарски (Суортмор колидж): американски изследовател гомбровичолог, сценограф, режисьор, драматург, преводач, куратор, редактор, критик, който изучава съвременния полски и американски театър и театрални практики, танцовото и оперното изкуство. Режисьор на поставения този сезон в Музикалната академия в Катовице (Полша) на физическия театрален спектакъл по мотиви от „Венчаване“ и „История“ от Гомбрович „Безграничия“ (Bezkresy). 

  1. Witold Gombrowicz’s Theatrophobia: The Playwright and His Double (Театрофобията на Витолд Гомбрович: драматургът и неговият двойник)

(резюме) Никой драматург не е бил толкова умишлено дистанциран от собственото си творчество на сцена, колкото Витолд Гомбрович. Макар и смело открит по отношение на сексуалността и желанието, включително и своите собствени, той демонстрира поведение на пълно избягване на конкретното театрално превъплъщение на произведенията си. Неизбежната изменчивост на един спектакъл в органичния съвместен процес на театрално творчество генерира уникална фобия и дори паника у писателя, въпреки че подобна междучовешка изменчивост е неразделна част от собствената му артистична, психологическа и философска оригиналност. Същевременно никой друг писател не е вдъхновявал толкова диво разпъпващо се въображение у театралните творци по цял свят – и продължава да го прави.

  1. Incubation and Improvisation: Devised Ensemble Physical Theater in the United States and Poland (Инкубация и импровизация: колективният дивайзинг физически театър в САЩ и Полша)

(резюме) И в Съединените щати, и в Полша колективният дивайзинг физически театър започва през 60-те години на миналия век с избирателното прегръщане на идеята за оскъдица („беден театър“) в полза на различно разбиране за артистична свобода и богатство. Парадоксът на тази история може да се обобщи в сдвоеността на „импровизацията“ с „инкубацията“ – такова пестеливо, чевръсто и базирано на импровизация изпълнение изисква и значителна инвестиция в обучение, колективни творчески практики и широка интелектуална основа, за да бъде успешно реализирана целта на актьора творец.

 Хавиер Питорино: аржентински музикант, композитор, изпълнител, силно вдъхновен от творчеството на Витолд Гомбрович. През 2024 г. е на сцената в музея на Гомбрович във Всола (Полша), а през 2025 г. пърформансът му по Гомбрович отново е част от европейското му турне. В него той смесва експериментално глас, електрическа китара, драматизирани сцени и многоезични прочити от „Фердидурке“ и други произведения, като така цели да въвлече публиката в диалог с творчеството на Гомбрович. Стремежът на Питорино е да размие традиционната граница между изпълнител и зрител, като създаде сетивно и провокиращо преживяване. https://linktr.ee/javierpittorino 

Vi en el tumulto un deseo parecido (La viceversa de la forma) // I saw a similar desire in the tumult (The vice versa of the form) // В суматохата съзрях желание подобно (Обратното на формата) преплита театрални песни, сцени на живо, четения и рецитали, съчетавайки музика, литература и психоанализа. Вдъхновен от писателя и драматург Витолд Гомбрович, Питорино предлага едно фрагментарно преживяване, в което слово и тяло се разгръщат без явно видими координати. По време на пърформанса ще чуем Malaxación (отличено в Revista Witolda, 2017) и Merodeador (специално композирано за Втория международен конгрес върху Витолд Гомбрович, Буенос Айрес, 2019).

Международният фестивал „Алтер Его“ е значимо събитие в сферата на експерименталния и алтернативния театър. Той е насочен към смели творчески търсения и иновативни форми и съдържания, които обединяват артисти, теоретици и културни мениджъри от България и чужбина. 

Международен научен и културно-образователен проект ВИТОЛД ГОМБРОВИЧ БЕЗ ГРАНИЦИ (Институт за литература – БАН) с подкрепата на Полския институт в София, Театър-лаборатория „Алма Алтер“, Суортмор колидж по инициатива на Витолд Гомбрович в България в партньорство със СУ „Св. Кл. Охридски“ (ФСлФ, Катедра Славянски литератури; ФКНФ, Катедра Американистика и англицистика), Театрален колеж „Любен Гройс“, ВТУ „Св. Св. Кирил и Методий“ (Филологически факултет, катедра Славистика), Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ (Филологически факултет, катедра Славистика; Педагогически факултет, катедра Естетическо възпитание), НБУ (Център за теория на изкуствата и съвременни художествени практики), Къща за литература и превод.