„Символно насилие и класово господство в литературата на транскласовия опит“

Следващата седмица на семинар „Методологически проблеми на литературознанието“, организиран от секцията по теория на литературата, ще гостува Момчил Христов. Той ще изнесе публична лекция на тема „Символно насилие и класово господство в литературата на транскласовия опит“.

Място: Институт за литература, Малък салон.

Време: 22.05.2025 (четвъртък) от 17:00 ч.

Включване онлайн: https://meet.google.com/aav-gupx-don 

Жулиен Сорел (Червено и черно), син на дървар, обсебен от „тъмното си потекло“, открива, че в по-богатото и изтънчено „съсловие“ на семейство дьо Ренал гледат на него като на „слуга“ и въпреки опитите да усвои обноските на новата среда, установява, че не успява напълно да интериоризира начините, по които чувстват членовете ѝ, които са изначално социализирани в нея – в решителни моменти Сорел си остава солидарен с народните вкусове и борби; Жорж Дюроа (Бел-ами), син на нормандски селяни, съдържатели на пивница, е движен едновременно от стремежа да бъде приет в парижките среди на „полето на властта“ (Бурдийо) и от омразата към тяхното лицемерие, но е застиган от диспозиции, придобити в неговата среда на произход, белязана от лишения – стиснатост, неловкост в общуването, „мръснишки“ шеги и гръмогласен смях. Към тях можем да добавим Сезар Бирото и Люсиен дьо Рюбемпре на Балзак, Мартин Идън на Джек Лондон, Пип Пирип на Дикенс – все персонажи, чиято биографична траектория описва т. нар. „възходяща социална мобилност“ и по-конкретно преминаването на социалните бариери, които отделят социалните класи, групи с голям обем на капитали (икономически, социален, културен) от онези без капитали. За да осъществят това рядко по рода си движение в социалното пространство, индивидите предприемат стратегии и операции по своеобразно адаптиране към нормите и очевидностите на новата среда, задействат процедури по себетрансформация, в които разиграват върху себе си (поведение, възприятия, маниери, отношение към собственото си минало и към средата на произход) оценки и вкусове, елементи от стила на живот на доминиращите – накратко, прилагат категории, изградени от доминиращи позиции – само за да открият обаче, че достигат до едно ничие, междинно пространство, което обитават в „двойно отсъствие“ (Абделмалек Сайяд): вече откъснати от средата на произход и отхвърлени от нея, никога напълно приети и у дома си в класата, към която се стремят.

В тази лекция ще се насоча към механизмите, чрез които функционира символното насилие и които съдействат за възпроизводството на класово господство, като се спра върху „авто-социо-биографичния“ разказ на Ани Ерно Мястото, в който тя изгражда нещо като социологически портрет на своя наскоро починал баща и в същото време прави археология на „класовата дистанция“, която се появява между тях вследствие на мигрирането ѝ към света на културната буржоазия. Това е и едно от произведенията, в които литературно описание и социология се докосват отблизо и се преплитат, като социологическите анализи служат за изграждането на литературни форми, а последните, на свой ред, могат да съдействат за обогатяване на социологическата рефлексия. Главният залог на този социологически подход към литературата е открояване на фините измерения, в които се упражнява класовото господство. Аз споделям убеждението, че литературните текстове са вектор на социално познание, в случая – за света на социалните класи.

Момчил Христов